måndag 23 februari 2015

Tematrio - Liv och död i titeln

Den här veckan var det synnelrigen enkelt att plocka fram tre lämpliga böcker ur hyllorna - det komiska var kanske att den jag först tänkte på var en som hade med ordet "liv" men den föll bort till förmån för enbart död. För det är titelorden liv och död Lyran efterfrågar i veckans Tematrio. Alltså: "döden, döden, döden", som Astrid lindgren och hennes syster brukade säga till varandra för att få det ämnet avklarat.

Caipirinha med Döden är Maria Ernestams debutroman, tillika hennes bästa tillsammans med Busters öron. En ung kvinna blir lämnad av sin sambo och förlorar fotfästet men snart ringer Döden på dörren och i hans sällskap tar hon itu med allt möjligt som bör tas itu med - och en hel del som absolut inte borde tas itu med. En historia som passerar alla gränser men på ett sätt som gör att det håller nästan hela vägen.

Döden på en blek häst är Amanda Hellbergs andra bok om Maja Grå och även här är det min favorit bland hennes böcker. Ett mord på en pir och övernaturliga händelser på ett studenthem i Oxford visar sig hänga samman på mer än ett sätt.

"Dödens faster" av Ulla Isaksson (ja, de där citationstecknen i titeln förvirrar mig) är en samling inte helt behagliga noveller. Den är bra men mina favoriter av Ulla Isaksson är romanerna Kvinnohuset, De två saliga och Klänningen.

9 kommentarer:

Sofia sa...

Bra trio! Just "död" hade jag svårt att hitta i min egen bokhylla.

Boklysten sa...

Har inte läst någon av böckerna i din trio. Jag hade inga problem med död, liv däremot var det snålt om.

Mrs Calloway sa...

Ernestam har jag lite svårt med. Hellberg har jag inte läst något av. men av Ulla Isaksson har jag läst De två saliga, Dit du icke vill,Paradistorg och Boken om E. hon är så bra. tack för att du påminde mig!

Sanna sa...

Så kul, jag har inte läst ngn av dem.

Ugglanoboken sa...

Döden på en blek häst är jag nyfiken på! Låter spännande med Oxford-referensen också!

Lena sa...

Har inte läst någon av dina titlar. Tack för tipsen.

Hanneles bokparadis sa...

Fin trio, nya titlar.

Benita sa...

Har inte läst någon av böckerna. Tack för tips!

Åsa sa...

Spännande trio, har inte läst någon av dessa. Tack för tips!