fredag 30 december 2011

Bokslut 2011 (siffror)

Så. Då var det dags att avlägga räkenskaperna.* I år har jag läst ut 72** böcker, vilket är lite mindre än föregående år. Det som förvånat mig när jag sammanställt dessa siffror är hur få böcker jag läst på engelska - 7 stycken. Det känns mycket mindre än vanligt, och dessutom har jag läst ett antal böcker som är på engelska i original på svenska. Slående är övervikten av kvinnliga författare.

Antal böcker skrivna av kvinnor: 62 (samt en skriven av en man och en kvinna), det innebär 86%!
Antal böcker skrivna av svenska författare: 44
Antal böcker översatta från engelska: 10
Antal böcker översatta från andra språk: 11
Antal fackböcker: 3
Antal ungdomsböcker: 10
Antal novellsamlingar: 4
Antal deckare: 2 (men 5 med vissa deckarinslag)
Antal omläsningar: 0
Antal lånade böcker: 52, samtliga bibliotekslån
Månaden då jag läste flest böcker: november - 12 stycken
Och motsatsen: augusti - bara 2 (men det är ju den månaden som är mest osäker)

Sedan har jag ju läst ett antal bilderböcker otaliga gånger för Maxi.

* Jag kan göra det redan nu då jag vet att jag inte hinner läsa ut den bok jag håller på med just nu och inte heller hinner påbörja och avsluta någon annan. Det är bara de utlästa böckerna detta inlägg avser.
**Med reservation för bristande bokföring i juli/augusti, p.g.a.datorkrasch.

Inga kommentarer: