måndag 19 december 2011

Kära hemliga bokvän (6)


Tack så mycket för paketet som kom idag och gick ned i postlådan så att jag slapp forcera snömassorna (ja, det börjar nästan bli det) på väg till utlämningsstället. Jag hämtade posten med barn i famnen så jag var tvungen att vänta tills jag kom in med att slita upp det gröna kuvertet.

Där i låg:
Brev till en bokhandel av Helene Hanff
Drottningen vänder blad av Alan Bennett
juligt te
ett bokmärke med författarnamn
ett pocketfodral
två sorters hemgjort godis
och ett kort

Och jag blev jätteglad och samtidigt lite besviken. Vi hade otur, du och jag. För jag har inte bara läst utan äger båda böckerna, dock på engelska. Du gissade rätt vad gäller min smak - ja, lite för rätt. Brev till en bokhandel tyckte jag var så bra att jag letade rätt på hennes andra böcker Apple of my Eye (en kärleksförklaring till New York) och Q's Legacy (Q - Sir Arthur Quiller-Couch var en mycket framstående litteraturkritiker i början av förra seklet). Drottningen vänder blad var jag övertygad om att jag skulle älska men blev inte fullt så begeistrad när jag väl läste den.

Men bokmärket är jättefint, teet passar jättebra nu på vintern och hemlagat godis hinner jag knappt göra själv och, som sagt, du tänkte ju rätt. Och Brev till en bokhandel är det nog dags att läsa om.

Jag trodde att jag visste vem du var men jag får inte riktigt ihop ledtrådarna på kortet så jag måste nog titta runt ett varv till.

Uppdaterat: nu vet jag vem du är...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Äsch då, vad synd!
Jag som lusläste din blogg och var så nöjd över att inte hitta de där två böckerna...

Saga sa...

Problemet är ju att jag läste böcker i kopiösa mängder långt innan jag började blogga... ;-) Jag försökte en gång skriva en lista över böckerna jag äger men jag orkade bara inte (jag hade en Excelfil för några år sedan men sedan slutade jag uppdatera den någonstans vid tusen volymer). Och då jag alltid lånat väldigt mycket på bibliotek... Ja, så kan det bli. Jag får fundera ut lämpliga mottagare till dem.