torsdag 1 december 2011

Kära hemliga bokvän (4)

Så, en enkät till. Jag tycker alltid att jag hamnar lite mittemellan svarsalternativen när det finns två val men på ett ungefär:

Snabb / Långsam
Läser alla ord / Skummar en del
Gillar långa beskrivningar / Hoppar ibland över det som inte får handlingen framåt (men det beror på författaren, är det riktigt bra beskrivet så läser jag allt)
Kommer ihåg detaljer / Kommer ihåg i stora drag
Undviker tjocka böcker / Läser gärna tegelstenar (men nu är det ett bra tag sedan, måste jag erkänna)
Tycker om tunna böcker / Tycker tunna böcker ofta saknar något
Idealboken är på mindre än 400 sidor / Idealboken är på mer än 400 sidor (mina svar blir väl motsägelsefulla men jag väljer sällan bort en bok p.g.a. dess längd)
Tjuvkikar på slutet / Läser aldrig slutet förrän boken är just slut (men jag måste erkänna att jag i år dels tjuvkikat på ett slut, dels läst avsnitt längre fram, ibåda fallen för att tämja det outhärdliga)
Väljer efter omslag / Skiter fullständigt i ytan
Läser baksidestexter / Undviker baksidestexter
Väljer boken efter rekommendation / Vill helst välja själv
Rekommenderar ofta böcker till andra / Rekommenderar sällan böcker (jag har en bokblogg men rekommenderar sällan böcker. Det är helt klart något fel på mig.)
Hör det jag läser i huvudet / Hör aldrig det jag läser
Gillar ljudböcker / Gillar inte ljudböcker
Läser främst böcker i en genre / Gillar att variera min läsning
Läser alltid på svenska / Läser på flera språk (om två = flera. Läser på svenska och engelska sedan min tyska chanserat)
Är bra på att komma ihåg böcker jag har läst / Glömmer lätt både titlar och författare (jag kommer oftast ihåg att jag läst en bok, däremot kan jag glömma vad den handlade om, ibland med undantag av någon/några enskilda scener)
Skriver upp det jag läser / Skriver inte upp det jag läser
Läser varje dag / Läser mer sällan
Tycker läsning är avslappnande / Tycker läsning är ansträngande

Inga kommentarer: