lördag 3 december 2011

Kära hemliga bokvän (5)

Som lite extra hjälp på traven kommer här en tidig årssummering. Det är ju lätt att se vad jag läst men vad har jag egentligen tyckt om när jag inte skrivit särskilt många recensioner i år?

Januari till november har jag läst 68 böcker (med reservation för missade böcker i juli och augusti).

Bäst tyckte jag om (i utlästordning):
Hungerspelen av Suzanne Collins
My Sister, My Love av Joyce Carol Oates
Den stygga flickans rackartyg av Mario Vargas Llosa
Room av Emma Donoghue
Spill av Sigrid Combüchen
Min kamp 1 av Karl-Ove Knausgård
Sapfos tvillingar av Vendela Fredricson
Gå din väg men stanna av Johanna Nilsson
Gå sönder, gå hel av Sofia Nordin
Salome av Mara Lee

Sämst tyckte jag om (också i utlästordning):
Hungerflickan av Hillevi Wahl
Konsten att vara otrogen på Facebook av Gunilla Bergensten
Vad gör alla superokända människor hela dagarna? av Fredrik Lindström
De skamlösa av Sisela Lindblom
Grand mal av Linda Boström Knausgård

De som hade hamnat högre om det inte vore för någon enstaka detalj:
So Much for That av Lionel Shriver
On Beauty av Zadie Smith
Igelkottens elegans av Muriel Barbery

De jag knappt minns:
Hål i huvudet av Jenny Jägerfeld
Tusen gånger starkare av Christina Herrström
Den gamla skolan av Tobias Wolff (hade ändå skyhöga förväntningar på den)

De som känts mest annorlunda i någon bemärkelse:
Underjordiska timmar av Delphine de Vigan
Bluffen av Unni Drougge
My Sister, My Love av Joyce Carol Oates
Room av Emma Donoghue
Sapfos tvillingar av Vendela Fredricson

Inga kommentarer: