måndag 18 juni 2012

Påbörjad: Cirkeln

Inte riktigt sist av alla, naturligtvis, men ändå med känslan att det är så det förhåller sig har jag nu börjat läsa Cirkeln av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren. Borde jag ha väntat till nästa år så att jag kunnat läsa alla tre delarna i ett svep eller ska jag vara glad att jag i alla fall kan få fortsätta med ytterligare en bok när jag är klar med den här? Än så länge tycker jag inte att den är fantastisk men det är ett oerhört driv i den; jag vill läsa mer, veta mer, nu, nu, nu. Och så finns det små glimtar här och där, små enkla saker som känns väldigt mycket. Samtidigt är jag kanske lite för medveten om konstruktionen, om dramaturgin, karaktärsteckningen. Det fungerar och jag förstår varför det fungerar. Jag måste kanske slappna av lite mer.

Inga kommentarer: