onsdag 13 juni 2012

Tematrio - sommarens läsplaner

Den här veckan vill Lyran att vi ska berätta om våra läsplaner inför sommaren och det tycks vara planer i lite större drag än specifika titlar som efterfrågas. Jag tycker att det är svårt, eftersom det är ganska sällan jag temaläser planerat på det sättet - i maj blev det ju Rut Hillarp men hade någon frågat mig om det en månad i förväg så hade jag inte haft en aning om det. Samtidigt kan ju en plan vara hur lös som helst i konturerna och hur väl man följer den är upp till det egna samvetet, om ens det. Så här är mina sommarplaner:

1. I juni ska jag lustläsa. Inga måsten, borden eller listor, bara det jag vill och känner för. Just nu är det The Night Circus som jag önskar ska fortsätta i all evighet. Dessförinnan var det Moderspassion och nu blir det nog Cirkeln, som jag väl är bland de sista att läsa. Om inte det lilla pockandet att läsa Om man håller sig i solen innan den korta lånetiden går ut gör sig gällande.

2. Jag känner att jag måste komma igång igen med min lista över böcker att läsa i år. I början av året betade jag av den i högre takt än planerat men sedan har det stått still och nu ligger jag efter. Jag tänker mig i alla fall Kallocain (omläsning), Ariel, Niceville, något av August Blanche och något av Eva-Marie Liffner men samtidigt borde jag kanske satsa på någon av de tjockare böckerna och spara de tunna till hösten.

3. Jag har ju en lista över böcker jag tänkt låna eller införskaffa så jag kanske skulle ta mig en extra titt på den igen. Är det dags för en överdimensionerad Adlibris- eller Bokusbeställning eller ska jag titta i katalogerna på de tre bibliotek (inte filialer utan kommuner) jag regelbundet besöker?

Inga kommentarer: