fredag 14 september 2012

Efterlysning: tips på bilderböcker om döden

Maxi, tre-och-ett-halvt, har en liten hang-up på döden just nu: "mamma, jag vill inte dö", "jag vill inte bli gammal", "mamma, jag vill inte att du ska dö", "mammas farmor kommer att dö" (har vid avvärjanden av hans första uttalande hävdat att man dör när man blir gammal, som min farmor). I en del av de bilderböcker vi har är det någon som dör; en katt, Babars mamma, men det blir inte så mycket mer än så, det hänger i luften.

Jag skulle behöva tips på bilderböcker som behandlar döden på ett bra sätt, ett sätt om en tre-och-ett-halvt-åring kan ta till sig, en tre-och-ett-halvt-åring som inte behöver kunskapen på ett mer personligt plan (inte som hans kusin vars morfar just dött, eller som kompisarna som fötts efter sitt äldre syskons död).

Igår köpte jag i alla fall Adjö, herr Muffin av Ulf Nilsson och Anna-Clara Tidholm. Den har jag hört mycket bra om och den verkar ju innehålla ett helt förlopp, från gammal, trött, sjuk till begravning och griftetal. Den stod i en hylla på Myrorna och krävde ingen eftertanke alls.

Dessutom köpte jag (ännu) ett exemplar av Lille prinsen av Antoine de saint-Exupéry. Jag älskar den och samlar på mig för att kunna ge bort men har ändå svårt att skiljas från dem. Nu har jag nog tre svenska "vanliga" utgåvor, en svensk specialutgåva i stort format med extramaterial, en engelsk pocket och en på franska, som jag inte ens förstår. Slutligen blev det ett signerat exemplar av Linnea i målarens trädgård av Christina Björk och Lena Andersson.

Inga kommentarer: