måndag 17 september 2012

Tematrio - Titelsiffror


Jag är trött, förkyld, håglös, fantasilös - you name it. Så när Lyran den här veckan vill ha titlar innehållande siffror och antal lät jag bara tankarna vandra till en annan än mer produktiv deckarförfattarinna: Agatha Christie. Och där blev problemet att välja. För bara hemma i mina hyllor hade jag inte mindre än åtta tänkbara kandidater:


Men man ska ju välja tre så det får bli:

Tio små negerpojkar var den första av Agatha Christies böcker jag läste och jag tycker fortfarande att den är en av de allra bästa. Tio personer samlas i ett stort hus på en ö. Det första som sker är att de anklagas för mord/dråp/vållande till annans död. Och så dör de, en efter en, medan tio små glasfigurer krossas i samma takt.

I 4.50 från Paddington bevittnar en kvinna ett mord som begås i ett tåg som passerar parallellt med hennes eget. Problemet är, att varken konduktören eller polisen vill tro henne - det finns ju inte något lik. Men har man en väninna som Miss Marple tar historien inte slut där. 

I Fem små grisar får Hercule Poirot en utmaning bestående i ett sexton år gammalt fall, där en person redan dömts för mordet. Det är dottern till den mördade och den för mordet dömda som inte kan tro på att hennes mor begått detta brott. Boken består till absolut största delen av de fem närmast inblandades versioner av vad det var som hände den där dagen och utifrån dem drar Poirot sina slutsatser.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Och vilka fina böcker du har sedan! Jag har inte läst 10 Små Negerpojkar men den verkar spännande!

Lotten sa...

Nämnen, jag var inne på just de här tre böckerna, fast bara två stod i vår hylla! Till sist blev det ett annat tema hos mig.

Saga sa...

Tio små negerpojkar tycker jag absolut att man ska läsa!

Och vilket sammanträffande, Lotten! Men att ha samma siffra/antal i titlarna är ju ett lite svårare tema i temat.