tisdag 29 januari 2008

Utläst: Envy

Kathryn Harrisons Envy tog sin lilla tid för mig att läsa och mitt omdöme om den hann ändras både en och två gånger. Det är ganska svårt att skriva om handlingen utan att avslöja för mycket men huvudpersonen Will är psykoanalytiker med mestadels kvinnliga klienter. För tre år sedan förlorade han sin son i en olycka och sedan dess är hans äktenskap inte riktigt som han skulle önska. På sistone har han dessutom börjat fantisera sexuellt kring sina klienter och ett samtal vid en collegeåterträff inleder en räcka händelser som vänder hans tillvaro uppochned.

Harrison skriver ofta och gärna om det som fortfarande är tabubelagt och det gäller i allra högsta grad den här boken. Faktum är, att jag tycker att det blir lite för mycket. Det är så många ödesdigra samband och lite för mycket av det hela blir nästan effektsökande. När jag inte hunnit så långt konstataterade jag att hon faktiskt kan skriva om sex utan att det blir plumpt och vulgärt men rätt som det var överträdde hon även den gränsen. Någonstans på vägen förlorade jag känslan för personerna som personer, de blev till något annat och läsningen ledde från "sensation" till "sensation". Samtidigt finns det så mycket som är bra, som Wills reflektioner kring sig själv och hur hans hustru resonerar, och språket, att jag inte vill skriva ned den men helhetsintrycket blir för mig inte katharsiskt utan lämnar en känsla av övermättnad.

Inga kommentarer: