onsdag 29 augusti 2012

Arbetsrum

I vanliga fall sitter jag i ett kontorslandskap där vi samsas drygt trettio stycken utan mellanväggar. När man sitter med något knepigt kan det vara fruktansvärt störande men annars är det helt OK. Idag sitter jag av olika skäl och arbetar i läsrummet på ett bibliotek och tystnaden är en lisa för själen. Jag hoppas att mina tangenttryckningar inte stör de andra alltför mycket men jag har ett ganska tyst tangentbord. De andra kommer och går medan jag häckar i mitt hörn med mina avskrivningar och prognoser. Det går långsammare att öppna alla program och filer, för att inte tala om att spara dem, men lugnet här gör mig mindre stressad än jag skulle bli om jag satt hemma.

Eventuella brister kompenseras också av att jag på väg in nappade åt mig Agaat av Marlene van Niekerk. Sådant finns inte i bokbytarhyllan på kontoret.

Inga kommentarer: