söndag 1 juli 2012

Bokslut juni 2012

Juni har varit en alldeles lysande läsmånad, i alla fall i ljuset av året hittills som helhet. Jag har gått helt på lustläsningsprincipen och bara läst det jag verkligen velat och haft just lust till. Så vad blev resultatet? Jag läste ut åtta böcker och av dem var:

två fantastiska
fyra mycket bra
sju romaner
en självbiografi
två på engelska
tre ungdomsböcker
en och en halv skrivna av män
sex lånade på biblioteket
samtliga utom en utgivna förra året eller i år
ingen från min lista över böcker att läsa

De som jag tyckte bäst om var så klart de fantastiska The Night Circus av Erin Morgenstern och Jellicoe Road av Melina Marchetta och det känns som om jag kommer att bära med mig dem länge, länge och också vilja läsa om dem ganska snart.

Sämst tyckte jag om Sindhia av Rut Hillarp - ja, det var det där motståndet från maj som var kvar, en text som krävde något annat av mig än det jag för tillfället hade att ge. Och ändå, jag är djupt fascinerad av henne så "sämst" är inte direkt adekvat.

Inga kommentarer: