måndag 8 oktober 2012

Tematrio - Titelyrken


Den här veckan är det dags att leta efter titlar som innehåller yrken, tycker Lyran, och spontant tänkte jag att det skulle vara enkelt men när jag fått ihop två av samma författare och inte kunde finna en tredje, och inte ville gå till deckarhyllan den här gången- ja,då blev det istället hopplöst svårt. Tre disparata exempel blir det, en där yrket egentligen är en eufemism i undertiteln.

Nattpappan av Maria Gripe handlar om Julia som behöver passas på nätterna, eftersom det är då hennes mamma arbetar. Den som svarar på annonsen och får jobbet är en man - en nattpappa i stället för en dagmamma. Alldeles innan Maria Gripe skrev de böcker hon numera är mest känd för - Skuggserien, Agnes Cecilia och Tordyveln flyger i skymningen - höll hon sig i den närmast socialrealistiska genren med barn som inte hade det alldeles lätt, ensamstående föräldrar och en del samhällskritik. Nattpappan och dess fortsättning  Julias hus och nattpappan som sedan ledde över i böckerna om Elvis hör till dessa.

Bildhuggarens dotter är en självbiografisk roman av Tove Jansson. Även om namnen aldrig nämns är det tydligt att den bygger på hennes barndom och att bildhuggaren är hennes far, som var skulptör. Om man bara har läst Tove Janssons Muminböcker tycker jag att man ska ta sig en titt på hennes vuxenböcker; där finns flera pärlor.

Slutligen har vi då Fanny Hill or Memoirs of a Lady of Pleasure av John Cleland. Nu när det är Fifty Shades of Grey, som jag inte har någon som helst lust att läsa, lite överallt kan jag ju säga att det här är en av de erotiska böcker jag faktiskt läst. Den gavs ut 1748 och censurerades kraftigt under ett par århundraden, samtidigt som olika piratutgåvor dök upp. Den erotiska variationen torde vara mindre men den språkliga större än i Fifty Shades...

1 kommentar:

Lena sa...

Har inte läst någon av dina böcker!