tisdag 9 oktober 2012

Tredje kvartalet 2012

Mina kvartalsbokslut är alltid ackade, så är det bara. Isolerade månader, ja, isolerade kvartal, nej. Årets första nio månader har bjudit på såväl fantastiska läsupplevelser som mindre fantastiska. Jag har läst böcker som tagit alldeles för mycket tid och inte riktigt varit värda det och andra som tagit ännu mer tid och varit värda det flera gånger om. 59 böcker har jag i alla fall läst ut och av dem var

18 på engelska
16,5 skrivna av män
34 lånade på biblioteket
49 romaner
8 biografier/självbiografier
7 ungdomsböcker
13 från min lista över böcker att läsa 2012

Bäst har jag tyckt om Snöängel av Anna-Karin Palm, Drottningens juvelsmycke av C. J. L. Almqvist, Erebos av Ursula Poznanski, The Lover's Dictionary av David Levithan, The Night Circus av Erin Morgenstern, Jellicoe Road av Melina Marchetta, Torka aldrig tårar utan handskar: 1. Kärleken av Jonas Gardell, Agaat av Marlene van Niekerk och Alltings början av Karolina Ramqvist.

Sämst har jag tyckt om I gryningen tror jag att mamma ska väcka mig och Min systers dotter har många pappor av Christina Wahldén, Dagarna med Kerstin av Åsa Mattsson och Caroline Roosmark, Ja till Liv! av Liv Strömqvist samt Flickan i Stadsgården av August Blanche.

Inga kommentarer: